Monday, 3 July 2023

HOME

PELAKSANAAN AKTIVITI MEWARNA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL


Pendidikan Seni Visual merupakan satu mata pelajaran yang mampu memberi kebebasan kepada murid dalam menghasilkan sesebuah karya yang lebih kreatif mengikut imaginasi mereka sendiri. Terdapat empat bidang kegiatan dalam sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual iaitu menggambar, membuat corak,dan rekaan, membentuk dan membuat binaan serta terdapat juga topik mengenai kraf tradisional. Berdasarkan keempat-empat bidang tersebut, penggunaan unsur seni seperti warna adalah penting dalam melaksanakan bidang-bidang tersebut. Keempat-empat bidang tersebut wajib dikuasai dengan baik oleh setiap guru yang mengajar Pendidikan Seni Visual supaya kemahiran yang disampaikan adalah lebih berkesan kepada murid. Aktiviti mewarna akan dilaksanakan berdasarkan tiga kemahiran iaitu penggunaan media, campuran warna dan ton. Dalam bidang Pendidikan Seni Visual, unsur seni reka yang memainkan peranan penting dalam setiap aktiviti yang dilakukan bersama murid-murid adalah unsur warna. Hal ini kerana, objek dan subjek yang dihasilkan akan kelihatan lebih cantik dan menarik apabila menggunakan unsur warna. Murid-murid dapat mengolah karya mereka dengan menggunakan warna mengikut kreativiti sendiri agar menarik.






KEPENTINGAN SENI VISUAL TERHADAP  PENDIDIKAN KANAK-KANAK


Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai ciri yang dinamik serta berkembang dengan semula jadi mengikut proses tumbesaran mereka. Penghaslan karya seni visual berfungsi sebagai alat komunikasi dan juga refleksi pemikiran mereka.

  1. ASPEK KOGNITIF

  • Aspek kognitif ini memberi pendekatan terhadap perkembangan pemikiran individu seperti kebolehan belajar dan motivasi serta kebolehan berfikir secara kreatif dan kritis. Aktiviti seni visual dapat melahirkan insan yang berkeupayaan menyelesaikan masalah, bijak membuat keputusan dan mampu membuat penilaian.
  • Antara kepentingan pendidikan seni dari aspek kognitif ialah kanak-kanak diberi peluang bagi melakukan sendiri "Hands - on" terhadap sesuatu kemahiran. Contohnya, semasa aktiviti anyaman, kanak-kanak lebih terbuka untuk menghasilkan karya mengikut kreativiti mereka sendiri. Hal ini secara tidak langsung meningkatkan keupayaan mereka untuk berfikir secara kritikal. Ia merupakan sebuah aktiviti yang menyeronokkan dan sememangnya jelas menimbulkan rasa ingin tahu dan kreativiti yang dijalankan secara amali.

  • Kemudian, aktiviti melukis dan mewarna dapat mempertingkatkan kematangan kognitif seseorang kanak-kanak. Pakar-pakar psikologi menggunakan lukisan atau kraf kanak-kanak untuk menilai kematangan intelektual dan emosi mereka. Aktiviti seni dan kraf yang tersusun dan terancang dapat melahirkan kanak-kanak yang mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah, menggalakkan eksplorasi dan eksperimentasi serta bijak membuat penilaian dan keputusan.

  • Selain itu, hasil karya  boleh menjadi bahan bantu mengajar dalam mempelajari kemahiran yang baru. Contohnya, guru boleh meminta murid bagi menghasilkan kraf yang berkaitan dengan haiwan di darat dengan menggunakan bahan-bahan terpakai. Hal ini dapat memberi pendedahan kepada murid tentang cara menghargai alam sekitar sekaligus melestarikan alam.


2) ASPEK FIZIKAL

Penggunaan alat dan bahan untuk menghasilkan kraf seperti gunting, pensil dan gam mampu memberikan sebuah latihan yang berkesan kepada otot tangan iaitu moto halus dan koordinasi tangan serta mata. Sebagai contoh, aktiviti yang memerlukan kanak-kanak memegang pensil untuk mewarna dan menghiasi kraf tangan.
  • Semakin tinggi keyakinan kanak-kanak mengawal jari dan tangannya, semakin banyak pengalamannya dalam berhubung dengan persekitaran . Hal ini mejadikan kanak-kanak lebih menumpukan perhatian terhadap sesebuah tugasan yang diberi sebagai latihan untuk persediaan pembelajaran secara formal. Aktiviti penghasilan kraf dapat melatih kanak-kanak untuk fokus dengan lebih lama lagi. Ini penting bagi meningkatkan daya tumpuannya terutama apabila mereka sudah melangkah ke alam persekolahan nanti.
  • Skil motor halus. Aktiviti seni dan kraf sangat penting bagi meningkatkan skil motor halusnya. Memegang benda kecil dan halus, menggunting, menampal antara latihan yang dapat melatih skil motor kanak-kanak. Ini sangat penting kerana jika otot-otot kecil seperti di jari tidak digerakkan dan dilatih, anak akan sukar membuat aktiviti seperti menulis, mewarna atau membutang baju.
  • Kemahiran motor halus kanak-kanak dapat dipupuk dengan menggunakan latihan seni seperti melukis mahupun menulis. Ini adalah latihan yang terbaik untuk menguatkan motor halus mereka. Dalam masa yang sama, melalui latihan ini juga ibu bapa dapat mengetahui tangan dominan anak mereka sekaligus lebih memudahkan proses dan praktis pengawalan motor halus atau tangan mereka. Ini akan membuatkan kanak-kanak lebih cepat dan pandai menulis kelak.


3) ASPEK KREATIVITI

Kreativiti merupakan proses yang berterusan yang merujuk kepada keupayaan seseorang untuk memproses maklumat yang menghasilkan sesuatu yang baru dan asli. Kreativiti juga boleh dilihat dari penggunaan imaginasi, penerokaan dan hubungan baru. Sementara itu, estetika adalah sesuatu penglibatan individu dalam keadaan merasa, bertindak balas dan kepekaan kepada persekitaran semula jadi persekitaran semula jadi serta persekitaran ciptaan manusia. Melibatkan diri dengan aktiviti seni memberi peluang kepada kanak-kanak meneroka dengan pelbagai bahan-bahan mewarna, melukis, bentuk, saiz, bunyi struktur dan fungsi sesuatu bahan.Malah aktiviti seni juga membantu kanak-kanak menggunakan pengalaman deria mereka terutamanya ketika merasa struktur, menghidu bahan dan mendengar bunyi.
  • MEREALISASIKAN IMAGINASI
      Aktiviti seni dan kreatif memberi peluang kepada kanak-kanak untuk merealisasikan imaginasi mereka di dalam pelbagai cara. Ini termasuklah aktiviti seni seperti melukis, mewarna, kraf tangan muzik,nyanyian, drama, puisi, membentuk arca dan sebagainya.

  • MENGGALAKKAN BERFIKIR
      Aktiviti ini memberi peluang untuk kanak-kanak menyampaikan perasaan, karya dan keupayaan mereka dalam pelbagai cara. Malah aktiviti ini menggalakkan mereka untuk berfikir. Contohnya, selepas melukis kanak-kanak merancang untuk mempamerkan hasil kerja mereka, mereka belajar untuk membuat keputusan terutamanya dalam memilih lukisan mana yang harus mereka pamerkan, bagaimana ia diuruskan dan adakah mereka berpuas hati dengan hasil kerja mereka.

  • MELAHIRKAN INSAN KREATIF
      Kraf kanak-kanak bertujuan melahirkan insan untuk mempunyai daya imaginasi dan kreatif untuk melatih dan mendidik pelajar agar membentuk sahsiah yang positif.

4) ASPEK PERSEPSI

Penggunaan pancaindera dan deria murid dapat ditajamkan dan dipertingkatkan melalui proses penghasilan karya seni, produk dan objek yang berada di persekitaran mereka. 

1) Pengembangan sensorik
  • Melalui persepsi, anak-anak dapat mengembangkan dan meningkatkan kemampuan sensorik mereka. Contohnya, melalui persepsi visual, mereka dapat belajar membezakan warna, bentuk, dan ukuran objek. Melalui persepsi pendengaran, mereka dapat mengenali suara, musik dan bahasa yang menyumbang pada perkembangan percakapan dan pemahaman verbal.

2) Pemahaman dunia

  • Persepsi membantu anak-anak memahami dunia di sekitar mereka. Mereka belajar mengenali objek, orang, haiwan, dan persekitaran melalui persepsi sensorik mereka. Ini membantu mereka membina perhubungan antara pelbagai maklumat yang berbeza agar mereka boleh memahami dunia dengan lebih mendalam.

3) Koordinasi motorik:

  • Aspek persepsi juga berhubungan dengan perkembangan motorik anak. Melalui persepsi visual dan sensorik yang lain, kanak-kanak dapat mengkoordinasikan gerakan mereka dengan persekitaran mereka. Contohnya, mereka dapat menggerakkan tangan dan mata mereka secara langsung untuk mengambil objek yang mereka lihat atau menggunakan kemampuan sensorik mereka untuk menjaga keseimbangan ketika berjalan atau berlari.

4) Memproses maklumat:

  • Persepsi membantu kanak-kanak dalam memproses maklumat. Mereka memerhati dan mengumpulkan data melalui pancaindera mereka lalu otak mereka memproses informasi tersebut. Hal ini membolehkan mereka mentafsir dan memahami dunia di sekeliling mereka dan membuat keputusan serta mengambil tindakan yang sewajarnya.



5) ASPEK SOSIAL

  • Aspek sosial menggalakkan murid berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial selain meningkatkan keyakinan diri. Mata pelajaran pendidikan seni juga menganjurkan semangat bekerjasama di dalam aktiviti berkumpulan yang dibentuk. Murid boleh berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial dan keyakinan diri melalui aktiviti penghasilan kraf. Aktiviti penghasilan kraf juga menuntut semangat bekerjasama jika dilaksanakan secara berkumpulan. Melaui aktiviti kraf kanak-kanak, kanak-kanak belajar untuk berinteraksi dengan orang sekeliling secara positif, menghormati hak orang lain dan berkongsi cerita dengan rakan-rakan. Kanak-kanak juga akan mempelajari nilai-nilaii murni melalui persekitaran serta mengenal dan menghormati nilai budaya.

  • Disamping itu, semasa hasil karya dipamerkan, kata-kata pujian yang diberi oleh audien menggalakkan murid untuk bersosial semasa mempersembahkan hasil kraf kanak-kanak mereka. Hal ini kerana kanak-kanak gembira apabila disanjung oleh orang lain dan berkeinginan untuk bergerak secara bebas. Keinginan untuk meneroka, pencapaian kreatif dan meluahkan perasaan. Melalui ini kanak-kanak dapat bersoal dan menanyakan mengenai kraf kanak-kanak kepada guru yang dapat menjadikan mereka lebih berani melontarkan soalan dan bersosial.

  • Melalui aktiviti kraf kanak-kanak, kanak-kanak dapat bersaing secara sihat dan bersosial semasa kanak-kanak menyertai pertandingan. Hal ini kerana mereka mempunyai keinginan yang tinggi untuk bersaing, mempunyai ketangkasan fizikal serta ia juga meningkatkan kemahiran komunikasi sekali gus meningkatkan keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang ramai. Contohnya, pertandingan yang melibatkan lakonan seperti persembahan puppet yang menarik minat kanak-kanak dan melatih mereka bercakap di hadapan umum.


6) ASPEK EMOSI


1) Kemahiran Mengurus Emosi
  • Kebanyakan hasil kraftangan dapat membantu menterjemahkan emosi si pereka Pemilihan warna , kesungguhan dan kesabaran dalam menyiapkan kraftangan yang dirancang pasti dapat melatih seseorang kanak-kanak untuk mengurus emosi mereka Ibu bapa dan guru-guru boleh mengambil peluang ini untuk membaca, menilai emosi kanak- kanak dan memberi sokongan yang sepatutnya.
2) Membantu Pengajaran dan Pembelajaran Kanak-kanak
  • Perkembangan emosi melalui aktiviti kraf kanak- kanak dapat membantu perkembangan kanak- kanak dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana kraf kanak-kanak melibatkan latihan membentuk cara berfikir, cara bertindak, cara berkomunikasi dan membantu kanak-kanak membuat keputusan dalam pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak.

3) Membantu Kesihatan Mental

  • Kraf kanak-kanak seperti glass painting. doodling, origami dan sebagainya mampu meningkatkan imaginasi dan pengetahuan mereka Penglibatan ibu bapa sewaktu melakukan kraf misalnya mampu mendalami perasaan dan minat anak-anak. Kanak-kanak menunjukkan kepuasan dan menyampaikan perasaan mereka menerusi hasil kerja seni mereka serta menerima pandangan orang lain semasa bercerita dan mempamerkan hasil kerja. Proses aktiviti seni dan kraf membentuk sikap positif kanak-kanak berkenaan kebolehan sendiri, membina keyakinan diri dan semangat berdikari. Oleh itu, kanak-kanak boleh diajar untuk meluahkan perasaan mereka melalui seni agar mereka mempunyai satu medium alternatif.

No comments:

Post a Comment

VIDEO & KUIZ

 VIDEO VIDEO 1 VIDEO 2 VIDEO 3 LINK KUIZ https://forms.gle/MsMdWQACj8Rapo1N7